پرسش‌های متداول

بر اساس دستورالعمل‌های بانک مرکزی، خدمات خرید و فروش ارز، تنها از طریق شرکت صرافی بانک امکان‌پذیر است. شرکت صرافی کارآفرین (سهامی خاص) در سال 1389 بر اساس مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، فعالیت خود را آغاز نموده است. این شرکت خدمات زیر را ارائه می‌نماید:

  • خرید و فروش نقدی ارزهای معتبر
  • خرید حواله‌های ارزی
  • نقل و انتقالات ارز در داخل و خارج کشور از طریق صدور حواله
  • خرید و فروش انواع سکه طلا

نشانی: تهران، میدان آرژانتین،‌ خیابان احمد قصیر، پلاک 6

تلفن: 88550604

فکس: 88550611

  • لازم است مشتریان گرامی پس از اخذ مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت به شعبه ریالی بانک که نزد آن حساب دارند، جهت دریافت و تکمیل فرم‌ها و مدارک درخواست ثبت سفارش براتی مراجعه نمایند.
  • فرم‌های مورد نیاز: ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، پروفرما، بیمه نامه و وصول حق بیمه، فرم پذیرش بازرسی فرم های مربوط به ثبت براتی
  • پس از صدور مصوبه ارکان اعتباری بانک و احراز شرایط مورد نظر توسط واردکنندگان تامین ارز برای ثبت سفارش براتی مورد نظر انجام می‌شود.
  • تامین ارز با خرید ارز مبادله‌ای بر اساس دستو‌رالعمل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و یا با تامین ارز از محل ارز متقاضی امکان‌پذیر است.
  • ابلاغ شماره برات به مشتری
  • دریافت اسناد حمل پیوست برات
  • پرداخت وجه بر حسب مورد
  • رفع تعهد پس از ارائه پروانه سبز گمرکی

بانک کارآفرین، تسهیلات ارزی مورد نیاز مشتریان تولید کننده، صادرکننده و یا واردکننده کالا و خدمات را در قالب‌های زیر اختیار ایشان قرار می‌دهد:

  • گشایش اعتبار اسنادی ریفینانس
  • گشایش اعتبار اسنادی یوزانس
  • تنزیل بدهی مربوط به اعتبار اسنادی
  • برای صدور ضمانت‌نامه‌های ارزی شرکت‌های ایرانی فعال در خارج کشور
  • برای گسترش صادرات و در حمایت از صادرکنندگان کالا و خدمات
  • برای واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات مورد نیاز بخش تولید
  • برای انتقال تکنولوژی از خارج به داخل کشور
  • برای انجام سایر امور ضروری شرکت‌های ایرانی

مشتریانی که قصد دریافت ارز از بانکی در خارج کشور به یک حساب ارزی در داخل ایران دارند، می‌توانند با استفاده از شبکه گسترده کارگزاری بانک در کوتاه‌ترین زمان ممکن از سرویس حوالجات ارزی وارده استفاده نمایند.

مراحل دریافت حوالجات ارزی وارده

  • افتتاح یکی از انواع حساب‌های ارزی در بانک کارآفرین توسط ذینفع حواله
  • معرفی بانک کارگزار خارجی به متقاضی، جهت ارائه درخواست صدور حواله از کشور موردنظر به حساب مشتری در بانک کارآفرین
  • مراجعه به بانک کارگزار و تقاضای صدور حواله ارزی
  • دریافت حواله و واریز آن به حساب مشتری

مشتریانی که قصد ارسال ارز به یکی از کشورهای دنیا را دارند، می‌توانند با استفاده از شبکه گسترده کارگزاری بانک در کوتاه‌ترین زمان ممکن از سرویس حوالجات ارزی صادره استفاده نمایند.

مراحل ارسال حوالجات ارزی صادره

  • تامین وجه حواله در حساب خود یا واریز وجه به حساب بانک
  • مشخص نمودن کشور مقصد، نام بانک گیرنده حواله و شماره حساب ذینفع حواله
  • تامین کارمزد ارسال حواله و واریز آن به حساب بانک
  • ارسال حواله توسط بانک از طریق شبکه کارگزاری

  • واردات کالا از طریق برات اسنادی وصولی منوط به ثبت برات در بانک و تخصیص شماره مرجع بانک مرکزی به آن می باشد به علاوه وارد کننده موظف است شماره مذکور را به فروشنده خارجی اطلاع داده و تقاضا نماید که در کلیه اسناد حمل قید گردد.
  • اسناد کامل حمل کالا که الزاما باید ضمیمه برات اسنادی باشد و از طریق کارگزار خارجی دریافت گردد، عبارتست از سیاهه گواهی شده از طرف وزارت بازرگانی، گواهی مبدا با تایید اتاق بازرگانی محل، گواهی بازرسی کمی و کیفی کالا، بارنامه و لیست بسته‌بندی.
  • مدت اعتبار ثبت سفارش برای ارائه اسناد به بانک ثبت سفارش کننده 6 ماه از تاریخ ثبت سفارش در بانک بوده و به شرط عدم تغییر شرایط ورود کالا با موافقت بانک عامل برای مدت 6 ماه قابل تمدید می باشد.
  • رعایت مقررات استاندارد اجباری کالای وارداتی توسط خریدار و دریافت اسناد مربوطه (گواهی بازرسی کالاهای مشمول استاندارد اجباری) الزامی است.
  • چنانچه دستور بانک کارگزار صرفا تحویل اسناد به ضمیمه برات در قبال اخذ قبولی برات‌گیر باشد، در این صورت این بانک تعهدی نسبت به قبول پرداخت برات (وجه اسناد) نداشته. اگر دستور کارگزار قبولی برات توسط بانک عامل باشد، اخذ وثایق معتبر از خریدار توسط بانک عامل الزامی است.
  • وارد کننده تعهد می‌نماید حداکثر 3 ماه پس از تاریخ ظهرنویسی اسناد توسط بانک، پروانه ترخیص کالا را به بانک ارائه نماید.

پس از اخذ مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت و تکمیل فرم‌های مربوط به صدور حواله اسنادی ارز مربوطه توسط بانک تامین (خرید ارز مبادله‌ای بر اساس دستو‌رالعمل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و یا تامین ارز از محل ارز متقاضی) و حواله مورد نظر ارسال می‌گردد.

پس از ارسال حواله، مشتریان گرامی شش ماه مهلت دارند تا اسناد حمل مربوطه حاکی از حمل کالا که مطابق با قوانین بین‌المللی و بانک مرکزی باشد را به بانک ارائه نمایند.

رفع تعهد ارزی در قبال اخذ اصل پروانه سبز گمرکی حاکی از ورود و ترخیص کالا و درصورت مطابقت ارزش و مشخصات کالای وارده به موجب مفاد و مندرجات روی و ظهر اصل پروانه سبز گمرکی ارائه شده با اسناد حمل مربوطه با رعایت سایر مقررا ت بلامانع خواهد بود، در حال حاضر پروانه‌ها به صورت الکترونیکی صادر می‌شوند.

ضمانتنامه بانکی تعهدی است که بانک در قبال قرارداد متقاضی با کارفرما صادر می‌نماید و در صورت درخواست کارفرما به هر دلیل، بانک وجه ضمانتنامه را بدون قید و شرط به کارفرما "ذینفع" پرداخت می‌نماید.

انواع ضمانتنامه ارزی

  • ضمانتنامه شرکت در مناقصه ارزی
  • ضمانتنامه حسن اجرای تعهدات ارزی
  • ضمانتنامه پیش پرداخت ارزی
  • ضمانتنامه استرداد کسور وجه‌الضمان ارزی
  • ضمانتنامه گمرکی
  • ضمانتنامه تعهد پرداخت
  • ضمانتنامه متقابل بانکی

شرایط دریافت ضمانتنامه

برای صدور ضمانتنامه بانکی ابتدا با تشکیل پرونده اعتباری، وضعیت مشتری در بانک مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر در بررسی‌های کارشناسی شرایط مورد نظر بانک احراز شود، به درخواست مشتری مبنی بر صدور ضمانتنامه پاسخ مثبت داده می‌شود که موارد حائز اهمیت در بررسی‌ها به شرح زیر خلاصه می‌شود:

  • ضمانتنامه درخواستی متناسب با نوع فعالیت مشتری باشد
  • مشتری دارای قابلیت انجام کار باشد یعنی تجربه، تخصص، توانایی و امکانات لازم برای انجام کار مربوطه را داشته باشد
  • مشتری امکان ارائه وثایق مورد نظر بانک را داشته باشد

مدارک دریافت ضمانتنامه

  1. سپرده نقدی ضمانتنامه‌ها
  2. معمولاً بانک درصدی از مبلغ هر ضمانتنامه را به عنوان سپرده نقدی از مشتری دریافت می‌کند که این مبلغ در با توجه به وضعیت مالی، شرایط هر مشتری و نوع ضمانتنامه تعیین می‌شود. (البته سپرده نقدی به صورت امانی در اختیار بانک بوده و در زمان ابطال ضمانتنامه به مشتری مسترد می‌شود)

  3. کارمزد ضمانتنامه‌ها
  4. بانک در قبال صدور هر ضمانتنامه کارمزدی را از مشتری دریافت می‌کند. این کارمزد بر اساس نوع، مبلغ و مدت هر ضمانتنامه محاسبه و در هنگام صدور ضمانتنامه از مشتری اخذ می‌گردد.

  5. وثایق ضمانتنامه‌ها

با توجه به تعهد بانک در صدور هر ضمانتنامه و احتمال پرداخت وجه ضمانتنامه به کارفرما، در قبال هر ضمانتنامه وثایقی از مشتری دریافت می‌شود. این وثایق با توجه به نوع ضمانتنامه، توانایی مالی، اهلیت مشتری و تشخیص بانک در مورد هر مشتری و هر ضمانتنامه می‌تواند متفاوت باشد. وثایق ضمانتنامه‌ها در بانک کارآفرین می‌تواند یک یا ترکیبی از موارد زیر باشد:

  • سفته تضمینی به میزان 120% غیرنقدی ضمانتنامه‌ها به امضای متقاضی و پشت‌نویسی ضامن مورد قبول بانک
  • ترهین وثیقه ملکی به میزان مورد نظر بانک با توجه به مبلغ ضمانتنامه و مبلغ سپرده نقدی
  • اوراق مشارکت معتبر
  • سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت بانکی
  • سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس
  • ضمانتنامه بانکی

حساب‌های قرض‌الحسنه ارزی به دو دسته پس‌انداز و جاری تقسیم می‌شوند:

الف) حساب‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز ارزی

حساب قرض‌الحسنه پس انداز ارزی حسابی است که در بانک با یک ارز مشخص افتتاح می‌شود. ضوابط و مقررات حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز ارزی مانند حساب‌های قرض‌الحسنه ریالی می‌باشد. حداقل موجودی برای افتتاح حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز به هر ارز معادل 100 واحد از همان ارز می‌باشد.

ب) حساب قرض‌الحسنه جاری

حساب قرض‌الحسنه جاری حسابی ارزی است که با تقاضای مشتری در بانک افتتاح می‌شود. به درخواست صاحب حساب دسته‌چکی در اختیار او قرار می‌گیرد که برداشت از حساب می‌تواند به وسیله آن انجام شود. حداقل موجودی برای افتتاح این نوع حساب 10000 واحد از ارزی است که حساب جاری به آن ارز افتتاح می‌شود. سایر ضوابط و مقررات حساب‌های جاری ارزی مانند حساب جاری ریالی می‌باشد.

جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication یک انجمن تعاونی غیرانتفاعی است که در ماه مه ۱۹۷۳ میلادی توسط ۲۳۹ بانک از پانزده کشور اروپایی و آمریکای شمالی راه‌اندازی گردید و هدف از آن جایگزینی روش‌های ارتباطی غیراستاندارد کاغذی و یا از طریق Telex در سطح بین‌المللی با یک روش استاندارد شده جهانی بود.

سوئیفت یک مؤسسه تعاونی یا به عبارتی دیگر یک مؤسسه غیرانتفاعی است که به بانک‌های عضو تعلق دارد و از طرف اعضا با پرداخت حق عضویت و هزینه تعداد پیام ارسالی تأمین مالی می‌شود و مدیریت آن هم به عهده اعضا است. اعضای 25 نفره هیأت‌مدیره سوئیفت را بانک‌های عضو انتخاب می‌کنند.

سیستم سوئیفت جهت ارسال و دریافت هرگونه پیام ارزی در بین واحدهای ارزی بانک‌های داخل و خارج از کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر تمام بانک‌های داخلی ایران از طریق خطوط Leased و یا ماهواره به یک مرکز به نام SAP در بانک مرکزی متصل گردیده و از طریق سیستم ماهواره‌ای پیام‌ها را برای بانک‌های موردنظر ارسال می‌نمایند.

این سیستم جهت سرعت بخشیدن به انجام معاملات ارز و جلب رضایت مشتریان و همچنین هماهنگی تمام عملیات ارزی در سطح جهانی با استفاده از یک نرم‌افزار استاندارد مورد توجه واقع گردیده است.

اعتبار اسنادی تعهد برگشت ناپذیر بانک گشایش کننده به ذینفع اعتبار است که بر اساس آن، در صورت ارائه اسناد مطابق با شرایط اعتبار در زمان مقرر، بانک گشایش کننده ملزم به پذیرش پرداخت به صورت نقد (دیداری) یا در سررسید معین می باشد. اعتبار اسنادی بنا به ماهیت خود بسیار انعطاف پذیر بوده و بر اساس نیازهای طرفین اعتبار، می تواند در انواع مختلفی از جمله موارد ذیل صادر گردد:

  • اعتبار اسنادی دیداری
  • اعتبار اسنادی مدت دار
  • اعتبار اسنادی ریفاینانس
  • اعتبار اسنادی قابل انتقال
  • اعتبار اسنادی اتکایی
  • اعتبار اسنادی با عبارت قرمز