بروات اسنادی وصولی مدیریت امور بینالملل بانک کارآفرین با استفاده از شبکه گسترده بانکهای کارگزار معتبر در نقاط مختلف دنیا، خدمات متنوعی از جمله گشایش انواع اعتبارات اسنادی، افتتاح انواع حسابهای ارزی، خرید و فروش ارزهای معتبر، صدور و دریافت حوالجات ارزی، پرداخت تسهیلات ارزی، ریفاینانس، امور مربوط به بروات اسنادی، صدور انواع ضمانتنامههای ارزی و ... را به مشتریان محترم ارائه مینماید. امور مربوط به بروات اسنادی وصولی بهطور کلی میتوان برات را یک سند تجاری نامید که از طرف طلبکار صادر و برای شخص بدهکار ارسال میشود و در صورت تایید آن توسط بدهکار، وی متعهد میشود وجه برات را در سررسید معین به طلبکار یا شخصی معین پرداخت نماید. اگر این صدور و قبولی برات توسط طلبکار و بدهکار در دو کشور و به همراه اسناد خرید و فروش کالا صورت گیرد، به آن بروات اسنادی وصولی گفته میشود. یعنی برات مورد نظر به همراه اسناد خرید و فروش کالا از طرف فروشنده برای خریدار ارسال میشود تا در صورت قبولی خریدار، وجه آن را در سررسید مشخص به فروشنده بپردازد. اگر خریدار و فروشنده در دو کشور مختلف باشند، این کار به وسیله سیستم بانکی بینالمللی (بانک عامل و بانک کارگزار) انجام میشود. از نظر نوع تعهد بانک باتوجه به میزان اطمینان و توافقی که بین خریدار و فروشنده صورت میگیرد، قبولی بروات اسنادی به دو صورت می تواند انجام شود. الف- قبولی برات اسنادی توسط شخص خریدار در این حالت بنا به اعتماد کاملی که بین خریدار و فروشنده وجود دارد، پس از ارسال برات به همراه اسناد کالا، خریدار آن را تایید و برای فروشنده ارسال مینماید تا در زمان مشخص خریدار وجه برات را تامین و از طریق سیستم بانکی وجه مورد نظر را به فروشنده پرداخت نماید. در این حالت بانک هیچ مسئولیتی در قبال قبول یا عدم قبول وجه برات نداشته فقط نقش ابلاغکننده را بر عهده خواهد داشت. ب- قبولی برات اسنادی توسط بانک در این حالت با توجه به اعتباری که خریدار کالا نزد بانک دارد، پس از وصول اسناد حمل و برات اسنادی مدتدار، بانک مورد نظر تعهد مینماید که وجه برات را در سررسید مشخص پرداخت نماید. در این نوع برات با توجه به تعهدی که قبولی برات برای بانک ایجاد میکند، بنا به تشخیص بانک و باتوجه به وضعیت مشتری وثایقی از او اخذ میشود. این وثایق میتواند یک یا ترکیبی از وثایق مورد قبول بانک باشد. توجه: از آنجا که برات سندی است تعهدآور است، لازم است (جایی که قبولی داده میشود) بر روی آن تمبر باطل شود. در حال حاضر نیم در هزار مبلغ اسناد براتی، تمبر مالیاتی محاسبه میشود که لازم است مشتری ضمن به همراه داشتن نامه بانک این مبلغ را مستقیماً به اداره مالیات پرداخت نماید. انواع بروات اسنادی از نظر زمان پرداخت بروات اسنادی از نظر زمان پرداخت وجه به فروشنده کالا به سه دسته زیر تقسیم میشوند: بروات اسنادی دیداری DP (Document against Payment) بروات اسنادی دیداری برواتی هستند که بلافاصله پس از قبولی آن توسط بانک یا خریدار بایستی وجه آن تامین و به فروشنده پرداخت گردد. بروات اسنادی مدتدار DA (Document against Acceptance) بروات اسنادی یوزانس برواتی هستند که از زمان قبولی آنها توسط بانک یا خریدار تا سررسید پرداخت آن فاصله زمانی معینی وجود دارد. یعنی وجه برات به صورت مدت دار به فروشنده پرداخت میشود. بروات اسنادی مدتدار به همراه تایید بانک Avalize بانک نسبت به ارسال وجه اسناد برات به ذینفع تعهد مینماید در این حالت مشتری نیاز به اعتبار سنجی و اخذ مصوبه دارد توجه: با عنایت به دستور بانک مرکزی در شرایط فعلی امکان ثبت برات مدتدار وجود ندارد و تنها براتها به صورت دیداری خواهند بود. بدین معنی که در قبال ارائه اسناد وجه آن به ذینفع پرداخت میشود. (بدون تعهد بانک) ضوابط و مقررات ثبت سفارش واردات کالا از طریق برات وصولی اسنادی واردات کالا از طریق برات اسنادی وصولی منوط به ثبت برات در بانک و تخصیص شماره مرجع بانک مرکزی به آن می باشد به علاوه وارد کننده موظف است شماره مذکور را به فروشنده خارجی اطلاع داده و تقاضا نماید که در کلیه اسناد حمل قید گردد. اسناد کامل حمل کالا که الزاما باید ضمیمه برات اسنادی باشد و از طریق کارگزار خارجی دریافت گردد، عبارتست از سیاهه گواهی شده از طرف وزارت بازرگانی، گواهی مبدا با تایید اتاق بازرگانی محل، گواهی بازرسی کمی و کیفی کالا، بارنامه و لیست بستهبندی. مدت اعتبار ثبت سفارش برای ارائه اسناد به بانک ثبت سفارش کننده 6 ماه از تاریخ ثبت سفارش در بانک بوده و به شرط عدم تغییر شرایط ورود کالا با موافقت بانک عامل برای مدت 6 ماه قابل تمدید می باشد. رعایت مقررات استاندارد اجباری کالای وارداتی توسط خریدار و دریافت اسناد مربوطه (گواهی بازرسی کالاهای مشمول استاندارد اجباری) الزامی است. چنانچه دستور بانک کارگزار صرفا تحویل اسناد به ضمیمه برات در قبال اخذ قبولی براتگیر باشد، در این صورت این بانک تعهدی نسبت به قبول پرداخت برات (وجه اسناد) نداشته. اگر دستور کارگزار قبولی برات توسط بانک عامل باشد، اخذ وثایق معتبر از خریدار توسط بانک عامل الزامی است. وارد کننده تعهد مینماید حداکثر 3 ماه پس از تاریخ ظهرنویسی اسناد توسط بانک، پروانه ترخیص کالا را به بانک ارائه نماید. مراحل ثبت سفارش واردات کالا از طریق برات وصولی اسنادی لازم است مشتریان گرامی پس از اخذ مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت به شعبه ریالی بانک که نزد آن حساب دارند، جهت دریافت و تکمیل فرم ها و مدارک درخواست ثبت سفارش براتی مراجعه نمایند. فرم های مورد نیاز: ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، پروفرما، بیمه نامه و وصول حق بیمه، فرم پذیرش بازرسی فرم های مربوط به ثبت براتی پس از صدور مصوبه ارکان اعتباری بانک و احراز شرایط مورد نظر توسط واردکنندگان تامین ارز برای ثبت سفارش براتی مورد نظر انجام می شود. تامین ارز با خرید ارز مبادله ایی بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و یا با تامین ارز از محل ارز متقاضی امکانپذیر است. ابلاغ شماره برات به مشتری دریافت اسناد حمل پیوست برات پرداخت وجه بر حسب مورد رفع تعهد پس از ارائه پروانه سبز گمرکی