سامانه سجام

امور سهامشرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به منظور ارائه خدمات زیرساختی یکپارچه و فراگیر به فعالان بازار سرمایه به‌ویژه سرمایه‌گذاران (سهامداران) حقیقی و حقوقی و ایجاد درگاه واحد خدمات‌دهی به تمامی ارکان بازار، نهادهای مالی، ناشران و سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی، راه‌اندازی سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) را اعلام می‌نماید. این سامانه در اجرای قانون مبارزه با پول‌شویی (مصوب 1386) و قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (مصوب 1394) راه‌اندازی شده است.

مطابق ضوابط حاکم، اخذ هرگونه خدمات پایه برای مشتریان حقیقی و حقوقی منوط به شناسایی و ثبت اطلاعات اشخاص مذکور می‌باشد. با راه‌اندازی این سامانه هرشخص تنها با یک بار شناسایی و ثبت اطلاعات امکان برخورداری از کلیه خدمات بازار سرمایه را خواهد داشت. بدیهی است محرمانگی اطلاعات اعلامی از سوی اشخاص، در چارچوب قوانین و مقررات حاکم، محفوظ خواهد بود.

امکانات:

  • با ثبت نام در سامانه سجام، مشتری قادر به انجام موارد ذیل می‌باشند:
  • دسترسی به تمامی سرویس‌های بازار سرمایه
  • استفاده از سرویس‌های بازار سرمایه بدون احراز هویت مجدد
  • امکان اعمال تغییرات اطلاعات ارتباطی
  • امکان ارسال تمامی اسناد و مدارک از سوی متقاضی در سامانه سجام
  • امکان اصلاح شماره حساب توسط متقاضی
  • امکان پرداخت کلیه مطالبات و عایدی نقدی متقاضی در بازار سرمایه به شماره حساب اعلام شده در سامانه سجام.

فرآیند اجرایی:

  • متقاضی (اعم از شخص حقیقی یا حقوقی)، باید راساً نسبت به ثبت نام اولیه در سامانه سجام به آدرس https://www.sejam.ir  و تکمیل فرم‌ها، و نهایتاً دریافت کد پیگیری اقدام نمایند.
  • بعد از ثبت نام و تکمیل فرم‌های مربوطه در سامانه سجام، در صورت موفق بودن مراحل ثبت نام، کد رهگیری به شماره همراه متقاضی پیامک می‌شود و متقاضی باید برای کامل شدن فرآیند ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی، به طریق حضوری یا غیرحضوری نسبت به تکمیل احراز هویت و ثبت نام اقدام نماید.

گام‌های مورد نیاز برای تکمیل فرایند ثبت‌نام غیر حضوری در سامانه سجام به آدرس ذیل:

  • مراجعه به بخش ثبت‌نام سامانه سجام
  • وارد کردن شماره تلفن همراه توسط مشتری
  • ارسال کد تأیید از طریق پیامک به مشتری توسط سامانه سجام
  • وارد کردن کد تأیید 4 رقمی توسط مشتری
  • تعیین نوع مشتری توسط مشتری (ایرانی حقیقی، ایرانی حقوقی، خارجی حقیقی، خارجی حقوقی)
  • نمایش هزینه ثبت‌نام در سامانه توسط سامانه سجام

پرداخت هزینه از طریق درگاه بانکی توسط مشتری تکمیل اطلاعات فرم‌های ثبت‌نام توسط مشتری که شامل مراحل ذیل می‌باشد:

۱- تعیین نماینده یا اصیل (ولی: ارسال شناسنامه هر دو فرد، قیم: ارسال قیم‌نامه رسمی، وکیل: ارسال وکالت‌نامه رسمی، وصی: ارسال وصیت‌نامه)

۲- اطلاعات هویتی (نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد و…)

۳- اطلاعات ارتباطی (آدرس، تلفن همراه و...)

۴- کدهای بورسی

۵- اطلاعات شغلی

۶- اطلاعات مالی

۷- حساب‌های بانکی

۸- استعلام اطلاعات واردشده به منظور راستی‌آزمایی توسط سامانه سجام.

۹- ارسال نتیجه استعلام از طریق پیامک به مشتری توسط سامانه سجام (استعلام موفق: ارسال کد رهگیری، استعلام ناموفق: ارسال مشکل موجود)

۱۰- مراجعه به بخش " انتخاب دفتر پیشخوان دولت" در سامانه دارا و انتخاب دفتر، شعبه و روز مراجعه با وارد کردن کد رهگیری.

۱۱- مراجعه حضوری به دفتر پیشخوان دولت و ارائه کارت ملی توسط مشتری.

۱۲- ثبت اثر انگشت، تصویر چهره و تصویر امضاء و ذخیره نهایی اطلاعات مشتری.

مراحل فرایند بازیابی کد رهگیری:

  • مراجعه به بخش سجام در سامانه دارا
  • بازیابی کد (انتخاب گزینه بازیابی کد رهگیری)
  • ورود اطلاعات (ورود شماره موبایل و کد ملی)
  • استخراج کد (استخراج کد رهگیری در سامانه)
  • ارسال کد (ارسال کد رهگیری از طریق پیامک به مشتری)

 فرایند ویرایش اطلاعات مشتری:

  • مراجعه به بخش سجام در سامانه دارا
  • بخش ویرایش (انتخاب گزینه ویرایش اطلاعات)
  • ورود اطلاعات (ورود شماره تلفن همراه و کد ملی)
  • ویرایش و تأیید (ویرایش و ذخیره اطلاعات)

در خاتمه اعلام می‌دارد جهت مطالعه و بهره‌برداری از راهنما و کلیپ آموزشی در بخش سؤالات متداول می‌توانید به آدرس زیر مراجعه نمایید.   

احراز هویت حضوری سامانه سجام در شعب منتخب بانک:

در روش حضوری لازم است متقاضی به یکی از مراکز منتخب احراز هویت نظیر شعب منتخب بانک کارآفرین به صورت حضوری مراجعه نماید. در روش غیر حضوری، احراز هویت به صورت اینترنتی و از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی یا سایت‌های اینترنتی مجاز نظیر سایت شرکت کارگزاری کارآفرین قابل انجام است.

شعب منتخب :

اسامی شعب منتخب بانک کارآفرین جهت تکمیل احراز هویت منتقاضیان و ثبت نام سجام به صورت حضوری به شرح ذیل می‌باشد. 

نام شعبه کد شعبه نام شعبه کد شعبه
قلهک ۰۰۴۵۳ مرکزی ۰۰۰۲۸
عرفان ۰۰۵۲۱ ونک ۰۰۰۹۱
بلوار ناهید ۰۰۶۴۳ ظفر ۰۰۱۶۸
کریمخان ۰۰۸۵۱ جمهوری ۰۰۱۹۵
میرداماد ۰۰۸۶۹ سعادت آباد ۰۰۲۱۸
با هدف کاهش مراجعات حضوری مشتریان و تسهیل فرآیند سجامی، مشتریان، امکان احراز هویت غیرحضوری از طریق کارگزاری بانک کارآفرین را نیز دارند که برای این منظور مشتریان محترم می‌توانند بعد از انجام ثبت نام اولیه در سامانه سجام و در یافت کد رهگیری 10 رقمی، به سامانه احراز هویت الکترونیکی سجام کارگزاری کارآفرین به آدرس http://karakyc.ir مراجعه نموده و نسبت به انجام مراحل احراز هویت و دریافت کد بورسی بدون نیاز به مراجعه به شعبه نیز اقدام نمایند.

 

 ورود به سامانه سجام